رامین پوراسکندری؛ مهران فرج اللهی
چکیده
یکی از ظرفیتهایی که به دنبال ظهور فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در آموزش و یادگیری به کار گرفته شد؛ استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بود. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف مطالعه تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان چهارم ابتدایی در درس ریاضی انجام گرفت. پژوهش حاضر به لحاظ روش گردآوری دادهها از نوع شبه آزمایشی ...
بیشتر
یکی از ظرفیتهایی که به دنبال ظهور فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در آموزش و یادگیری به کار گرفته شد؛ استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بود. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف مطالعه تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان چهارم ابتدایی در درس ریاضی انجام گرفت. پژوهش حاضر به لحاظ روش گردآوری دادهها از نوع شبه آزمایشی بوده و همچنین در طبقهبندی تحقیقات بر اساس هدف از نوع پژوهشهای کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی شهر اردبیل به تعداد 4215 بود که در سال تحصیلی 95 – 94 مشغول به تحصیل بودند. برای انجام پژوهش به روش نمونهگیری هدفمند، دو کلاس متشکل از 60 دانشآموز بهعنوان نمونه آماری در دو گروه آزمایش و گواه از جامعه موردمطالعه انتخاب گردید. برای تجزیهوتحلیل داده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، انحراف میانگین) و آمار استنباطی (آزمون تی گروههای مستقل و تحلیل کوواریانس) استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد دانشآموزانی که در فرایند یاددهی- یادگیری از شبکه اجتماعی مجازی (تلگرام) استفاده کردهاند از عملکرد تحصیلی بالایی نیز در درس ریاضی برخوردار بودهاند. همچنین علیرغم دلنگرانیهایی که در خصوص کاربرد شبکههای اجتماعی مجازی وجود دارد؛ میتوان با برنامهریزیهای دقیق و هدفمند از ظرفیتهای این فناوری برای ارتقاء سطح آموزش و فرایند یاددهی – یادگیری بهرهمند شد.